Biura rachunkowe (także firmy audytorskie czy doradcy podatkowi muszą przygotować się do wypełnienia obowiązków nałożonych przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów; Dz. U. poz. 928 (pisaliśmy o tym m.in. w BI nr 24 z 20 sierpnia br.), która wchodzi w życie 25 września br.
Przypomnijmy, że po wejściu w życie tej ustawy m.in. biura rachunkowe będą miały obowiązek opracowania procedury zgłoszeń wewnętrznych określających zasady przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów. Koniecznym będzie również stworzenie kanałów ich przyjmowania.
Generalnie wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych musi opracować podmiot prawny, na rzecz którego pracę zarobkową wykonuje co najmniej 50 osób i jak wskazało MRPiPS w odpowiedzi z dnia 2 sierpnia 2024 r. przesłanej naszemu Wydawnictwu, powinno to nastąpić od 1 stycznia 2025 r. Co jednak istotne, przywołany próg oraz termin nie dotyczą podmiotów prawnych wykonujących działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska objętych aktami prawnymi UE wymienionymi w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937/UE w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Podmioty te bez względu na liczbę zatrudnionych osób muszą wypełniać obowiązki ustawowe już od 25 września 2024 r. Oznacza to, że obowiązek opracowania i wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych obejmie od 25 września 2024 r. m.in. wszystkie biura rachunkowe oraz firmy audytorskie.
Zaznaczmy, że Polska Izba Biegłych Rewidentów na swojej stronie internetowej (www.pibr.org.pl) poinformowała o dostępności dla członków samorządu przygotowanej przez izbę przykładowej procedury zawierającej zapisy dotyczące m.in. przedmiotu zgłoszenia wewnętrznego, wskazania kto może być sygnalistą, jakie są rodzaje zgłoszeń wewnętrznych i sposoby ich przekazywania, kto może być upoważniony do przyjmowania zgłoszeń oraz do podejmowania działań następczych, propozycji trybu postępowania z informacjami o naruszeniach prawa oraz wskazania możliwości dokonywania anonimowych zgłoszeń. Ważnym elementem opracowania są również załączniki zawierające propozycje zakresu informacji, jakie mogą być zawarte m.in. w zgłoszeniu wewnętrznym, upoważnieniu do przyjmowania zgłoszeń, upoważnieniu do podejmowania działań następczych, rejestrze zgłoszeń, protokole z czynności postępowania wyjaśniającego, a także informacji związanej z RODO.
Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 27 (1214) z dnia 20.09.2024, strona 4